Majoriteten av bolag idag ser det som nödvändigt att ha ett företagslarm. Det skyddar främst mot inbrott, men idag är ett företagslarm betydligt mer än så. Till exempel kan det användas i kombination med överfallslarm, kamerabevakning och brandlarm.
Företagslarm – mer än bara skydd mot stöld och skadegörelse
Som nämnt i inledningen – ett företagslarm är idag mer än bara en ett skydd mot skadegörelse, stöld och inbrott. Har man även kamerabevakning kan det till exempel användas för att räkna besökare i butiken och för att upptäcka svinn eller driftstopp.
Många tänker kanske inte på det, men ett brandlarm kan vara en god idé att köpa i kombination med övriga funktioner i företagslarmet. Jobbar man i en utsatt bransch – till exempel driver en smyckesbutik – kan dessutom ett överfallslarm vara guld värt att ha.
Faktorer som påverkar priset
Ett av Sveriges största larmbolag har en kalkylator på sin hemsida. Här får du bland annat svara på följande frågor:
- Vilken verksamhet vill du skydda? Alternativen står bland annat mellan handel och butik, kontor och industri. En industri kanske inte är i lika stort behov av ett överfallslarm som exempelvis en butik, vilket kan vara en sak som påverkar priset på larmet.
- Vad ska ingå? Hur många tjänster och funktioner man önskar kommer givetvis att spela in i vad det kan komma att kosta. Vill du ha funktioner som personskydd och kamerasystem kommer priset att öka.
- Butik i galleria eller på gatan? Butiker som ligger inuti en galleria har redan ett visst mått av säkerhet. Samma kan inte sägas om butiker som har entré direkt ut mot en gata.
- Arbetar personalen ensamma? Personal som arbetar ensamma i butik kan till exempel behöva ett överfallslarm för att känna sig trygga.
- Behöver du uppfylla larmklass 2? Larmklass två används ofta till företag, samt bostäder med stort värde. Det innebär att larmövervakningen utförs som skalskydd i kombination med invändigt försåtskydd.
Att välja operatör
Det finns en rad aktörer på marknaden. Innan du väljer ett företagslarm är det en god idé att ta offerter från flera stycken. Berätta om dina behov och låt dem komma med en prisuppgift innan du bestämmer dig. Det lönar sig att inte bara titta på totalpriset – utan på vad som faktiskt ingår för pengarna du betalar.