Under första halvåret 2016 nådde Footway en omsättning på 148 miljoner kronor och ett rörelseresultat på 2,4 miljoner kronor. Förra året var motsvarande siffror 260 miljoner kronor respektive 6,6 miljoner kronor och avsåg då hela året. 2015 års siffror var dessutom en ökning av företagets intäkter på 65 procent och också det första året då bolaget var lönsamt.
I jämförelse med första halvåret 2015, visar detta halvårsresultat på en tillväxt med 27 procent. Även antalet ordrar från återkommande kunder hade under första halvåret i år ökat med 46 procent i jämförelse med samma tidsperiod förra året. Dessa uppgick till 152 381 st, att jämföra med 104 185 st året dessförinnan.
Daniel Mühlbach, VD på Footway, menar att det positiva resultatet för första halvåret 2016 kan tillskrivas företagets återkommande kunder. Nöjda och lojala kunder är utgör fundamentet för Footways framgång och är betydelsefulla för Footways fortsatta framgång och ekonomiska utveckling, menar han.
Daniel Mühlbachs förväntningar på andra halvåret 2016
Även om vårkollektionens, och till viss del sommarkollektionens siffror bör vara medräknade i det resultat som Footway nyligen presenterade i sin delårsrapport, återstår under årets andra hälft e-handelns stora kronjuvel – julhandeln. Lägg därtill Black Friday i slutet av november, vilken har blivit en allt viktigare högtid för e-handeln, och Footway bör ha alla möjligheter att matcha, och överträffa, fjolårets resultat under 2016.
Icke att förglömma är naturligtvis den europeiska expansion som Footway under hösten kommer att påbörja. Med Footways stabila tekniska plattform i grunden ser Daniel Mühlbach fram emot det andra halvåret med stor tillförsikt.
Den europeiska expansionen
Footway meddelade nyligen att man kommer att öppna för försäljning i andra europeiska länder än de nordiska. De nya marknader som företaget kommer att rikta in sig på är följande sju: Storbritannien, Tyskland, Schweiz, Österrike, Polen, Nederländerna och Frankrike. Nu under hösten 2016 har Footway tänkt öppna nya, lokaliserade e-butiker och börja lära känna dessa nya marknader.