De företag som säljer skor på nätet använder sig av den traditionella kalendern och dess olika högtider och andra händelser för att öka kundernas motivation att köpa skor. Det är till exempel allmänt känt att föräldrar köper skor till sina barn mot slutet av sommaren, inför den stundande skolstarten, och att skor och andra produkter köps som julklappar under december. Det är detta schema som företagen anpassar sin försäljning efter. I takt med att försäljningen av skor på nätet har ökat, har dock även det sätt på vilket vi kunder köper våra produkter förändrats. Detta gäller även för vilka tidpunkter vi letar efter lukrativa erbjudanden på exempelvis skor.
Kunder söker skor på nätet inför skolstarten
I en studie fann man att 0,3 procent av alla sökningar som görs på internet utförs i syfte att hitta kuponger, erbjudanden, rabatter eller en rea på till exempel skor på nätet. 0,3 procent kan kanske låta som en ganska låg siffra, men eftersom 3 miljarder sökningar görs varje dag på google motsvarar den 9 miljoner sökningar om dagen. Samma studie visade även att sökandet efter erbjudanden på nätet pågår året runt.
I denna studie, som är baserad på data från 10 miljoner amerikanska konsumenter, kan man även se att shoppingen inför skolstarten påbörjas tidigare än vad många e-handlare tror. Redan i april börjar nämligen många föräldrar köpa produkter till sina barn inför skolstarten. Drygt 10 procent av shoppingen inför det nya skolåret sker under juni månad och i augusti har redan hälften av alla konsumenter i denna kundgrupp gjort sina inköp.
Med bakgrund av denna information bör e-handlare som säljer skor på nätet, i synnerhet skor för barn och ungdomar, börja köra sina reklamkampanjer tidigare på året. Genom att börja rikta sig till dessa konsumenter redan under våren, men utan att nämna skolstarten i sin kampanj, kan en e-handlare alltså skaffa sig ett försprång gentemot sina konkurrenter. Det som är viktigt att tänka på som e-handlare är att kampanjer med rabatterade skor är ett tveeggat svärd – rabatterna får kunderna att flockas men gör samtidigt att kunderna förväntar sig rabatter även i framtiden.